Skip to content

Ο Ιερός Λόχος των Θηβών

06/05/2012

Ο Ιερός Λόχος των Θηβών, 300 άνδρες τον αριθμό, αποτελείτο από τους πιο εξέχοντες νέους στα αθλητικά και ειδικά στην πάλη. Ήταν όλοι από αριστοκρατικές οικογένειες και ήταν επιλεγμένοι ως ζεύγη επιστήθιων φίλων, για να κρατούν τις γραμμές του Λόχου αδιάσπαστες. Βρίσκονταν συνεχώς κάτω από εντατική εκπαίδευση και μονίμως υπό τα όπλα, με δημόσια δαπάνη. Αποτελούσαν σχηματισμό πεζικού πυκνής τάξης (οπλίτες) και  ο οπλισμός τους θα ήταν σίγουρα ανώτερος από αυτόν των υπολοίπων Θηβαίων μαχητών.

Λινοθώρακας ενισχυμένος με μπρούντζινες φολίδες. Οι επιλεκτες μονάδες έφεραν εξοπλισμό ανωτέρας ποιότητας. Ευγενική Χορηγία “Hellenic Armors

Αν και ο Πλούταρχος θεωρεί ότι η μονάδα είναι έμπνευσις του Γοργίδα (1) οι Θηβαίοι είχαν μονάδα τριακοσίων επιλέκτων οπλιτών (λογάδων) από την εποχή πρό του Πελοπονησσιακού Πολέμου. Η μονάδα εξωντόθηκε στην νυκτερινή επιχείριση κατά της Πλάταιας όπως παραδίδει ο Θουκιδίδης στό πρώτο βιβλίο της εξιστόρησης του και πιθανόν δεν ανασυστάθηκε σαν ένδειξη πένθους ή ακόμα και αισχύνης για την αποτυχία.

Τον  4ο αιώνα το κλίμα ήταν διαφορετικο και  η επιτυχία της Τέγυρας (2) ίσως ήταν καταλυτική στην επανασύστασή της. Ο Πελοπίδας ήταν ο μόνος Θηβαίος που είχε ίσως την τιμή να έχει τον Ιερό Λόχο σαν προσωπική φρουρά. Για 35 χρόνια ο Λόχος έμεινε αήττητος μέχρι την μάχη της Χαιρώνειας το 338 π..Χ. όπου καταστράφηκε ολοσχερώς από το Μακεδονικό Ιππικό του Φίλιππου το οποίο διοικούσε ο Μέγας Αλέξανδρος. Στην περιοχή που είναι θαμμένοι οι πεσόντες Ιερολοχίτες έχει ανεγερθεί μνημείο.

Ο Πλούταρχος υποστηρίζει ότι αποτελείτω από 150 ζεύγη εραστών αλλά αν λάβουμε υπόψιν το γεγονός ότι έζησε αρκετούς αιώνες μετά και εκφράζει μάλλον τις δικές του απόψεις και προτιμήσεις, η πληροφορία ελέγχεται. Ισως υπήρχαν κάποια μέλη της μονάδας με ιδιαίτερα γούστα και η πολιτεία να έκανε τα στραβά μάτια γιατί ήταν γόνοι της ανωτέρας τάξης και σημαντικοί για την άμυνα της πόλεως αλλά δεν υπάρχουν στοιχεία ότι  ήταν γενικό φαινόμενο. Άλλωστε ο Πλούταρχος αναιρεί τη θέση του με τα σχόλια του Φιλίππου μετά τη Χαιρώνεια (3)

Γοργόνειο από την περιοχή της Βοιωτίας. Μητροπολτικό Μουσείο Νέας Υόρκης. Φωτ. Elíssa Corsíni

Η μονάδα θα πρέπει να είχε το δικό της έμβλημα. Πιθανώς το «γοργόνειο» της Αθηνάς Ογγας (4) που το άγαλμά της βρισκόταν έξω από το σπίτι του Κάδμου. Το σύμβολο αυτό απεικονίζεται σε θηβαϊκά νομισματα αλλά ίσως η καλύτερη απεικόνιση διασώζεται στό Μητροπολιτικό Μουσείο της Νέας Υόρκης

1) Πλούταρχος Πελοπίδας  18.1-3 Loeb Κλασσική Βιβλιοθήκη έκδοση 1920

2) Πλούταρχος Πελοπίδας  16 Loeb Κλασσική Βιβλιοθήκη έκδοση 1920

3) Πλούταρχος Πελοπίδας  18.7 Loeb Κλασσική Βιβλιοθήκη έκδοση 1920

4) Παυσανίας «Ελάδος Περιήγησης» 9.12.2 Εκδοτική Αθηνών

Αισχύλος «Επτά Επί Θήβας» 164

2 σχόλια
  1. G. Antoniou permalink

    Πλούταρχος με προσωπικές «αποψεις και προτιμήσεις», κάποιοι με ειδικά «γούστα», η πολιτεία που έκανε τα «στραβά μάτια», δεν ηταν «γενικό το φαινόμενο», λες κι αν ήταν θα μειωνόταν η αξία του Ιερού Λόχου. Θα απογοητευόσασταν από την απομυθοποίηση των αρρενωπών προτύπων σας. Μη και θιχτεί η μικρόνοοη μικροαστική ηθική σας και η κομμένη στα μέτρα των γελοίων ιδανικών σας εικόνα της αρχαίας Ελλάδας! Πόσο γελοία ομοφοβικός μπορεί να είναι κάποιος που θέλει να συντάσσει και ιστορικά άρθα ωστε να μεταφέρει και να προβάλλει τα προσωπικά του γούστα σε κοινωνίες άλλων εποχών που -τεκμηριωμένα πλέον- σκεφτονταν και λειτουργούσαν διαφορετικά…

    • Τα επιθετικά σχόλια είναι απόδειξη φόβου και φανερώνουν έλλειψη επιχειρημάτων .
      Πολλοί άνθρωποι θέλουν να πιστεύουν ότι οι αρχαίες κοινωνίες λειτουργούσαν πολύ διαφορετικά αλλά με τρόπο που να δικαιολογεί σύγχρονες απόψεις… Εγώ όπως δεν πετάω αόριστα την έκφραση “επιστημονικά” και παραθέτω πηγές .

      O Αριστοφάνης “κράζει” τι μειονότητες κανονικότατα: γι’ αυτό και οι διασκευές που ανεβαίνουν στην εποχή μας ειναι “νερωμένες”:

      http://www.lsj.gr/index.php/%CE%9A%CE%B1%CF%84%CE%B1%CF%80%CF%8D%CE%B3%CF%89%CE%BD

      Η επιγραφή του αγγείου λέει: “είμαι ο Ευρυμέδων και μόλις με “σκίσανε”!!!

      http://homes.chass.utoronto.ca/~vwohl/images/Eurymedon.jpg

      Πιστεύω μετά απ’ αυτό να βρίσκετε τους Αρχαίους Προγόνους μας αρκετά “ομοφοβικούς” (sic)

      Αφού δεν σας αρέσουν τα σημερινά “μικροαστικά ομοφοβικά ιδανικά” για την Αρχαία Ελλάδα , τότε ΠΟΙΑ είναι τα μη “ομοφοβικά ιδανικά” που προτείνετε και σας αρέσουν;;;

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: