Skip to content

TΟ ΕΛΑΦΙ ΩΣ ΣΥΜΒΟΛΟ ΤΗΣ ΡΟΔΟΥ –ΜΙΑ ΑΛΛΗ ΑΠΟΨΗ

30/09/2011
Ροδιακό αγγειο μεπαράσταση ελαφιού. Μουσείο Ρόδου

Το ελάφι είναι ένα  όμορφο χαριτωμένο ζώο ειδικά το πλατόνι της Ρόδου. Φυσικό είναι να υιοθετηθεί ως σύμβολο ενός χαριτόβρυτου νησιού. Οι απόψεις ως προς αν ελάφι είναι αυτόχοθονο στη νήσο ή αν εισήχθη από τους Σταυροφόρους διίστανται με σοβαρά επιχειρήματα εκατέρωθεν. Εγώ αναφέρω τρίτη  άποψη που σχετίζεται με την συμμετοχή επιφανών Ροδίων στον πρώτο Ιερό Πόλεμο στους Δελφούς κατά την Αρχαϊκή εποχή,

Τον 6ο αι. π.Χ. η Δελφική Αμφικτιονία αποφασίζουν την τιμωρία της Φωκικής πόλεως Κρίσσας που σύμφωνα με την άποψη της προσέβαλε τους προσκυνητές και απεσταλμένους που όδευαν προς τους Δελφούς από το λιμάνι της Κίρρας, επιβάλλοντας τους φορολογία ή προβαίνοντας σε ληστείες και απαγωγές. Οι πιο κυνικοί βλέπουν πίσω από τον πόλεμο τους Σικυώνιους που ήθελαν να εξουδετερώσουν έναν εμπορικό ανταγωνιστή, του Θεσσαλούς που ήθελαν διέξοδο στη θάλασσα και τους Αθηναίους που ήθελαν έμμεση επιρροή στο Μαντείο.

Στο αρχικό στάδιο της σύγκρουσης οι Αμφικτίονες φαίνεται να εκπόρθησαν το επίνειο της Κίρρας αλλά οι Κρισσαίοι υπέμεναν πολιορκία στην ορεινή πόλη τους.  Καθώς οι στρατοί της Αρχαϊκής περιόδου δεν διέθεταν επαρκή πολιορκητικό εξοπλισμό η πολιορκία τραβούσε σε μάκρος, δαπανόντουσαν άσκοπα πόροι και οι πολιορκητές αντιμετωπίζοντας αρρώστιες και πείνα σκέπτονταν να εγκαταλείψουν την προσπάθεια.

Ο Αθηναίος Σόλων πρότεινε να ρωτηθεί το Μαντείο το Δελφών περί του πρακτέου. Η Πυθία έδωσε τον εξής χρησμό:  «Πηγαίνετε στη Κω. Φέρτε το παιδί του ελαφιού και χρυσό.» Οι Αμφικτύωνες απόρησαν γιατί το πλούσιο Μαντείο γύρευε χρυσό από την Κω και τι εννοούσε με το «γιο του ελαφιού»;  Παρ’ όλα αυτά έστειλαν απεσταλμένους στην Κω και εξήγησαν στους άρχοντες της το σκοπό του ταξιδιού τους.

Σηκώθηκε τότε ένας επιφανής άνδρας από την φρατρία των Ασκλειπιαδών και είπε: Ο χρησμός αφορά το γιο μου το Χρύσο και εμένα. Εγώ ονομάζομαι Νέβρος και τα μικρά ελάφια ονομάζονται νεβροί.  Παίρνοντας λοιπόν το γιο του μαζί καθώς κι έναν Καλυδώνιο ακόλουθο απέπλευσε για τους Δελφούς. Με τις ιατρικές του γνωσεις αποκατέστησε την υγεία στο στρατόπεδο και έρριξε ελλέβορο στις πηγές απ΄ όπου υδρευόνταν  η Κρίσσα. Οι Κρισσαίοι αποδυναμωμένοι από τον ελλέβορο ήταν δύσκολο να αντισταθούν και οι οπλίτες των Αμφικτιόνων όρμησαν στα τείχη.  Ο Χρύσος υπερπήδησε πρώτος τις επάλξεις αλλά σκοτώθηκε από τον Κρισσαίο μαχητή Μερμοδαίο. Οι Αμφικτύονες κατέλαβαν και κατέσκαψαν την πόλη. Ο Χρύσος τάφηκε σε περίοπτη θέση στον Ιππόδρομο των Δελφών και εκτιμάτο ως ήρωας.

Αν και το Ασκληπιείο της Κω ήταν περίφημο στην Αρχαιότητα, ο Ηρόδοτος αναφέρει επισης την Ιατρική σχολή της Ρόδου.  Μερικοί υποστηρίζουν ότι ο Νέβρος συντετριμμένος από το χαμό του γιου του άφησε την Κω μετοίκισε στη Ρόδο.  Σε μια εποχή που η θρησκεία έπαιζε πρωτεύοντα ρόλο ένας θεράπων του Ασκληπιού που είχε χάσει ένα γιο προσπαθώντας να εφαρμόσει το θέλημα του Απόλλωνα, προγόνου του θεού που υπηρετούσε θα ήταν σημαντικό πρόσωπο.  Αν λάβουμε υπ όψιν το πόσο ετιμώνται οι καλοί γιατροί στην αρχαιότητα και την Δωρική συνήθεια να μην απεικονίζονται εύκολα θνητοί μπορεί να σκεφτεί ότι ίσως έτσι τιμώvταv ο Νέβρος, ο «γιος του ελαφιού».

 

Ελάφια στο λιμάνι στς Ρόδου

Πηγές

http://www.ecorodos.gr

Θεοδωρίδης Νίκος (Δασολόγος – Περιβαλλοντολόγος) ΤΟ ΠΛΑΤΟΝΙ ΤΗΣ ΡΟΔΟΥ

http://www.arxaiologia.gr/assets/media/PDFofIssues/4069.pdf

Αισχ. «Κατά Κτησιφώντος» Loeb Κλασσική Βιβλιοθήκη έκδοση 1914

Ηρόδοτος «Ιστορίαι» Loeb Κλασσική Βιβλιοθήκη έκδοση 1914

Διόδωρος  «Ιστορική Βιβλιοθήκη» Loeb Κλασσική Βιβλιοθήκη έκδοση 1914

Παυσανίας «Ελλάδος Περιήγησις – Φωκικά» (Εκδοτική Αθηνών)

Πολύαινος «Στρατηγήματα» 6  E.Shepherd (1793)

Στράβων «Γεωγραφικά» 6  E.Shepherd (1793)

 

 

Σχολιάστε

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: